Foto: Per Bille
Forening

Nyt fra medlemmerne: Rejsegilde på AquaGlobe

23-06-2017 11:30:00 - af- Birgitte Skjøtt og Rune Kier Nielsen

Den 22. juni var der rejsegilde på AquaGlobe – det nye innovations- og udviklingscenter hos Skanderborg Forsyningsvirksomhed. AquaGlobe skal drives sammen med en række partnere bl.a. Kamstrup, AVK og Grundfos for at markedsføre dansk vandteknologi.

AquaGlobe ligger på Døjsøvej 1 i Skanderborg og forventes færdigt den 1. december 2017.

Formålet med AquaGlobe er at bidrage til at udbrede kendskabet til vandbranchen og dansk vandteknologi, understøtte værdiskabende samarbejder og formidle viden om vand som en livsvigtig ressource i vores dagligdag. Det nye vandcenter skal medvirke til at opfylde Vandvision 2025 om øget eksport af dansk vandteknologi og nye grønne job.

Herunder kan du se foto-reportage fra rejsegildet.

Direktør Jens Bastrup taler for de ca. 100 deltagere til rejsegildet.

Arkitekttegninger af AquaGlobe.

Borgmester Jørgen Gaarde understregede, at AquaGlobe styrker den vandteknologiske erhvervsklynge i og omkring Skanderborg. Det nye lokale vandcenter om intelligent forsyning kan få global betydning.

Jens Bastrup får overrakt en gave af Michael Ramlau fra AVK, som var med-initiativtager til AquaGlobe i 2016.

”I USA har man Silicon Valley. I Danmark har vi den østjyske Water Valley, for det er her i Østjylland, at de tunge drenge indenfor vandkompetencer ligger. Jeg er sikker på, jeg taler på alle medinitiativtagere og støttevirksomheders vegne, når jeg siger, at vi glæder os til at kunne sætte endnu en nål på kortet over denne østjyske Water Valley. Vi glæder os til at modtage delegationer fra hele verden, som kommer til Danmark for at se og lære om dansk vandforsyning. Fra det private erhvervsliv ser vi frem til et endnu tættere samarbejde med Skanderborg Forsyningsvirksomhed, og de muligheder som dette sted kommer til at tilbyde”, sagde Michael Ramlau, AVK.

Til et rejsegilde skal der selvfølgelig være grillpølser ad libitum.

Partnerne bag AquaGlobe er Skanderborg Forsyningsvirksomhed, AVK, Grundfos, Kamstrup, Stjernholm, Eltronic, DANOVA og Powel. Forventningen er at nå op på 20 partnere inden 2018.

Læs mere om AquaGlobe på www.skanderborgforsyning.dk/aquaglobe. (Fotos: Per Bille).